Bersyukurlah Dengan Apa Yang Ada



Sifat manusia, selalu ingin lebih dari orang lain. Selalu ingin miliki semua yang boleh dimiliki. Selalu mengimpikan sesuatu yang lebih dari apa yang sedia ada.



Jika dahulu Nokia 3310 menjadi handphone yang sangat diimpikan, sekarang impian telah bertukar ke iphone 4s atau samsung galaxy note dan lain-lain gajet yang semakin lama semakin canggih , kalau dahulu hanya kereta kancil menjadi idaman, tetapi sekarang Nissan Skyline R35 dan Lancer Mitsubishi   yang menjadi  tumpuan ramai. 



Jika dahulu gaji RM3000 sudah memadai, tetapi sekarang inginkan RM10k, jika dulu untuk terbang hanya mimpi, tetapi sekarang sudah menjadi kebiasaan untuk terbang kesana sini dengan segala kemudahan yang telah dikurniakan Allah swt. Tidak bersyukurkah kita atas nikmat yang terlalu banyak ini, apa lagi yang ingin dimiliki dan diimpikan…



Pabila merenung akan banyaknya nikmat yang telah diperolehi, tidakkah kita memikirkan apakah sepatutnya dilakukan seterusnya…Adakah hanya berkata-kata sahaja cukup untuk menunjukkan yang kita benar-benar bersyukur?

Ibadat manusia sering tergangu disebabkan banyaknya nikmat yang Allah turunkan dengan tujuan untuk menguji hambaNYA ini. Semakin lama, semakin longar iman dek kerena ketidakpatuhan dan ketidaksyukuran kita kepada nikmatnya. Lihatlah disekeliling kita…fikir-fikirkanlah, tenung-tenungkanlah…semoga hidup sentiasa diberkati olehNYA…